Det är viktigt att ta hand om sig själv. De flesta av oss är ganska duktiga på att
sköta den fysiska hälsan. Vi försöker äta rätt och rör på oss

Den psykiska sidan behöver också rätt näring och rörlighet. Det glömmer vi ofta bort i
allt det andra som tar upp vår tid. Många av oss märker vårt slarv då det bara säger stopp
en dag och vi tycker att vi inte orkar mer och ingenting känns roligt.
Vad kan vi då göra så vårt psyke får rätt näring och rörlighet? Jo, vi skall öva och öva.
Öva oss att tänka tankar och göra saker som gör att psyket mår bra. Övning gäller för allt
i livet vi vill bli bra på, det gäller också vår tankeverksamhet.

Här kommer några tips om vad du kan öva dig att tänka på för att psyket ska må bättre.

Värde: Kom ihåg att du är värdefull, lika värdefull som alla andra människor.
Att du finns till har betydelse. Utseende, status, kön och ålder har ingen betydelse för ditt
värde, de är bara yttre attribut. Du kan tänka dig en 20 euros sedel. Sedeln blir skrynklig,
den är fortfarande värd 20 euro. Sedeln blir smutsig och värdet är fortfarande 20 euro.
Likadant är det med människovärdet. Det ändras inte av yttre omständigheter utan hålls konstant.

Omtanke: Du skall visa omtanke om dig själv och andra. Om du inte tar hand om
dig själv, så är det svårt att visa omtanke om andra. Å andra sidan kan det ibland vara en
genväg till att tycka om sig själv, att göra något för någon annan först. Då man ger får
man tillbaka. Testa med något enkelt som att ringa ett telefonsamtal, ge en komplimang
eller le ett leende. Kom ihåg att varje dag också säga något positivt åt dig själv. Du ska
ta hand om dig själv som du skulle ta hand om din bästa vän.

Näring: Vi behöver mental näring. Det är att göra saker som får dig att känna
dig bra till mods. Vad dessa saker är varierar från person till person. Vissa får sin
mentala näring då de springer och andra igen då de slappnar av, mediterar eller ber.
Viktiga källor till mental näring för många är musik och böcker, för många andra bakning,
hantverk eller konst. Det gäller att hitta sin egen källa till näring för själen och
dricka ordentligt ur den källan.

Njutning: Vi skall också njuta av livet och inte ständigt tänka på plikter.
Ett sätt att njuta av livet är att inte alltid ta livet så allvarligt, det är bra att
skratta och ha roligt tillsammans. Man kan också njuta av att ha vackra kläder, äta
och dricka gott, bläddra i en veckotidning och se på underhållning i TV. Allt behöver
inte alltid vara så korrekt och fint, vi får slappna av och bara vara ibland.

Integritet: Våga stå för det du tror på och värdesätter. Du behöver inte
tro och tycka som alla andra utan skapa dig en trygghet i en stark integritet. Du vet
vem du är, vad du står för och var dina gränser går. Viktigt är också att respektera
andras integritet.

TaXsamhet: Sist men inte minst. Var tacksam för det du har! Det finns alltid
något att vara tacksam för och ju mer du fyller tankarna med dessa saker desto nöjdare och
gladare blir du. Tacksamhetstankar har också i forskning visat sig ha positiv effekt på
människors psykiska mående.

V - värde
O - omtanke
N - näring
N - njutning
I  - integritet
X - tacksamhet